א"א קרא עצמו גר שנאמר (בראשית כג: ד) גר ותושב וגו׳ דוד מלך ישראל קרא עצמו גר שנאמר (תהילים לט: יג) כי גר אנכי עמך וכן הוא אומר (דברי הימים א כט: טו) כי גרים אנחנו לפניך וגו׳ חביבה א"י שמכשרת גרים היה בא"י ואמר גר אני מקבלים אותו מיד ובחוצה לארץ אין מקבלין אותו אלא אם כן היו עדיו עמו וחביבה א"י שהיא מכפרת על עונות ופשעים שנאמר (ישעיהו לג: כד) ובל יאמר שכן חליתי וכן אתה מוצא בד׳ כיתות העומדים לפני הקדוש ברוך הוא שנאמר (שם מד: ה) זה יאמר לה׳ אני זה שכלו למקום ולא נתערב בו חטא וזה יקרא בשם יעקב אלו גרי הצדק וזה יכתוב ידו לה׳ אלו בעלי תשובה ובשם ישראל יכנה אלו יראי שמים:
מסכת גרים ד: ג-
Our father Abraham called himself a ger, as it is stated, ‘I am a stranger [ger] and a sojourner with you’ (Genesis 23:4) Similarly David, king of Israel, called himself a ger, as it is stated, ‘For I am a stranger [ger] with Thee’ (Psalm 39:13), and likewise it states, ‘For we are strangers before Thee’ (I Chronicles 29:15).
Beloved is the Land of Israel because it makes proselytes fit [to be received]. If a man says in the Land of Israel, ‘I am a proselyte’, he is accepted at once, but outside the Land of Israel he is not accepted unless his witnesses are with him. Beloved is the Land of Israel because it atones for iniquities and transgressions, as it is stated, And the inhabitant shall not say: ‘I am sick’, the people that dwell therein shall be forgiven their iniquity.
-Massekhet Gerim 4:3
Whereas the Jewish tradition holds in high regard those individuals who choose to adopt the Jewish religion and become part of the Jewish people, seeing them as children of Sarah and Abraham, who were the first to welcome new members into the covenant, and listing them among the righteous for whose welfare we pray several times daily;
Whereas the State of Israel has for over three decades fully recognized as Jews individuals who entered the Jewish people and its covenant by conversion under the auspices of battei din composed of Rabbinical Assembly members outside Israel;
Whereas the State of Israel has for more than a quarter of a century recognized as Jews individuals with Israeli citizenship or permanent resident status who entered the Jewish people and its covenant by conversion under the auspices of the Masorti Bet Din of Israel; and
Whereas the High Court of Justice ruled in the “Natalia Dahan et al. v. Minister of Interior” decision (11013/05) on March 1, 2021 that residents of Israel without Israeli citizenship or permanent resident status who entered the the Jewish people and its covenant by conversion under the auspices of the Masorti Bet Din of Israel are eligible for citizenship under the Law of Return; and
Whereas even those very individuals in whose name our Israeli Masorti Movement brought suit in the Natalia Dahan case have, despite the High Court’s ruling in their favor, not yet been granted citizenship under the Law of Return as required by the High Court of Justice;
Therefore be it resolved that the Rabbinical Assembly call on the Government of Israel to instruct the Ministry of Interior to implement that ruling without delay, granting citizenship and recognition as Jews to those listed as appellants in the suit and all other individuals who have fulfilled the obligations of conversion and been awarded certificates of giyyur by our Israeli Masorti Bet Din.
הצעת החלטה בדבר ההכרה בגרי צדק במדינת ישראל לצורך רישום כאזרחים לפי חוק השבות
א"א קרא עצמו גר שנאמר (בראשית כג: ד) גר ותושב וגו׳ דוד מלך ישראל קרא עצמו גר שנאמר (תהילים לט: יג) כי גר אנכי עמך וכן הוא אומר (דברי הימים א כט: טו) כי גרים אנחנו לפניך וגו׳ חביבה א"י שמכשרת גרים היה בא"י ואמר גר אני מקבלים אותו מיד ובחוצה לארץ אין מקבלין אותו אלא אם כן היו עדיו עמו וחביבה א"י שהיא מכפרת על עונות ופשעים שנאמר (ישעיהו לג: כד) ובל יאמר שכן חליתי וכן אתה מוצא בד׳ כיתות העומדים לפני הקדוש ברוך הוא שנאמר (שם מד: ה) זה יאמר לה׳ אני זה שכלו למקום ולא נתערב בו חטא וזה יקרא בשם יעקב אלו גרי הצדק וזה יכתוב ידו לה׳ אלו בעלי תשובה ובשם ישראל יכנה אלו יראי שמים:
- מסכת גרים ד: ג
הואיל והמסורת היהודית רואה בעין יפה את גרי הצדק, שבחרו לקבל על עצמם/ן את עול המצוות ואת השייכות לעם ישראל ורואה בהם/ן בנים ובנות לשרה ולאברהם, הראשונים לקבל גרים (״הנפש אשר עשו בחרן״), ומונה את גרי הצדק עם ״הצדיקים והחסידים״ בברכת הצדיקים הנאמרת שלוש פעמים או יותר כל יום;
והואיל ומדינת ישראל מכירה זה שלושים שנה ויותר בא/נשים שנכנסו לברית ולגורל של עם ישראל בחסות בתי דין של חברי כנסת הרבנים בחוץ לארץ כיהודים לכל דבר;
והואיל ומדינת ישראל מכירה זה שני עשורים וחצי באזרחים שלה ותושבים קבועים בה שנכנסו לברית ולגורל של עם ישראל בחסות בתי הדין של כנסת הרבנים בישראל;
והואיל ובית המשפט הגבוה לצדק פסק בתיק ״נטליה דהן ואח׳ נ׳ שר הפנים״ (11013/05) ביום 1.3.2021 שתושבי ישראל שאינם אזרחים אשר עברו תהליך גיור בחסות בית הדין של כנסת הרבנים בישראל יוכלו לזכות באזרחות בכוח חוק השבות;
והואיל ורק מעטים מגרי הצדק הנמנים על העותרים בתיק ״נטליה דהן ואח׳״ קיבלו אזרחות ישראלית ומספר גדול יותר וכן אחרים שעברו תהליך גיור מסורתי בארץ וביקשו הכרה כיהודים וכאזרחים לא קיבלו גם הם מענה לבקשתם כנדרש על ידי בג״ץ;
הרי קוראת כנסת הרבנים העולמית לממשלת ישראל להורות לשרת הפנים לפעול לפי פסיקת בב״ץ הנ״ל ולהעניק לאלתר אזרחות וכן רישום כיהודי/ה במִרשם האוכלוסין לעותרים ולגרי הצדק האחרים במדינת ישראל המבקשים/ות זאת על סמך גיור בבית הדין של כנסת הרבנים בישראל.
Submitted by the Israel Region of the Rabbinical Assembly*