American Judaism and Pigskin: יהדות ארה"ב ועור החזיר של כדור הפוטבול

Originally published by מקור ראשון on February 5 (download the original PDF).

לרגל משחק הסופרבול עסקו בסוף השבוע בקהילה הקונסרבטיבית בארה"ב בשאלה האם מותר לשחק פוטבול בכדור מעור חזיר

מאת צביקה קליין

הסופרבול, אירוע הפוטבול והספורט הפופולארי ביותר בארה"ב התקיים אתמול באינדיאנפוליס בין הניו יורק ג'איינטס לקבוצת הפייטריאוטס של ניו אינגלנד. אירוע זה נחגג בבתי כלל האמריקנים על ידי התכנסות של בני המשפחה וחברים סביב מסכים גדולים, אוכל מעושן מהברביקיו ומעדנים מקומיים.

בתנועה הקונסרבטיבין החליטו לנצל את המומנטום: ב'כנסת הרבנים' של התנועה יצרו הרב עשירה קוניגסברג ויוסי הופמן דף מקורות סביב נושא ה'פיגסקין,' עור החזיר שממנו ייצרו בעבר את כדור הפוטבול.

"אם תקישו בגוגל את המילים 'עור חזיר' ויהדות תמצאו אלפי מאמרים הסוקרים את התייחסות היהדות למשחק הפוטבול בעקבות העניין שהכדור אתו משחקים מיוצר מבהמה טמאה, החזיר" מסבירה עשירה קוניגסברג ל'מקור ראשון' מביתה בארה"ב. "אנחנו תמיד מנסים ליצור דפי מקורות לרבנים שלנו בכדי לסייע להם בעבודה היום-יומית מול חברי הקהילה. שיערנו שחלקם ישמחו לדבר עם חברי קהילתם בשבת או בבית הכנסת ביום ראשון בבוקר עם אנשי הקהילה על הסוגייה ההלכתית המעניינת." קוניגסברג מספרת כי רבנים קונסרבטיביים רבים השתמשו בדפי המקורות במהלך השבת האחרונה וכי חלקם אף ישבו עם חברי קיהלתם על הנושא במהלך השיעור שהתקיים בבית הכנסת לאחר התפילה, ממש לפני ההתארגנות למשחק.

"על פי ההלכה זאת לא בעיה לשחק פוטבול מכמה סיבות: הכדור כבר לא מיוצר מעור של חזיר, ורק נקרא בשם זה מפני שכך ייצרו אותו מלכתחילה. בנוסף, המפרשים מסבירים כ אסור לגעת בבהמה טמאה מפני שהיא תגרום ליהודי להיות טמא, אך מכיוון שבית המקדש כבר לא קיים אנחנו נמצאים במציאות אחרת" הסבירה.

Permalink

Full of salient points. Don't stop believing or wrtiing!

Add new comment

Filtered HTML

  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
14 + 2 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.